Rondleiding - Station Zutphen
Wist u dat Rijksmonument Station Zutphen is opgenomen in een lijst met topmonumenten uit de wederopbouwperiode (1940 -1958)?
Het huidige station werd in 1952 geopend en verving het door bombardementen zwaar beschadigd geraakte station uit 1865 (ontworpen door architect Van Brederode).
Station Zutphen is ontworpen door architect en spoorbouwmeester H.G.J. (Herman) Schelling (1888-1978). Hij ontwierp in de wederopbouwperiode ook station Enschede, Hengelo, Zutphen, Leiden (afgebroken) en Arnhem (afgebroken).
Schelling koos voor systeembouw in gewapend beton, door een gebrek aan baksteen, hout en staal in de naoorlogse periode. Dat was niet de enige reden voor zijn keuze. Schelling was door Franse architect Auguste Perret ook overtuigd van de schoonheid van dit materiaal (Schelling, 1950): “Perret was feitelijk de eerste architect die begreep dat het beton een eigen architectonische taal moest spreken. ... De taal zoals ik die langzamerhand ben gaan verstaan door het werk van Perret en van leerling Honegger te bestuderen, gaat uit van een begrip van waarheid. Nergens bedekken: nergens bepleisteren. ... De eenheid van materiaal geeft ... het bouwwerk een grote zuiverheid, een bijzondere rust.”
In deze rondleiding vertellen wij u meer over het werk van Schelling en de geschiedenis van de treinverbindingen die Zutphen zo’n anderhalve eeuw vormt tussen alle windstreken.
U kan zich aanmelden voor deze rondleiding op het Nieuwe Stadhuis. Op zondag brengt een historische stadsbus u van het Nieuwe Stadhuis naar Station Zutphen (ca. 40 zitplaatsen, geen vervoersbewijs nodig).
Het huidige station werd in 1952 geopend en verving het door bombardementen zwaar beschadigd geraakte station uit 1865 (ontworpen door architect Van Brederode).
Station Zutphen is ontworpen door architect en spoorbouwmeester H.G.J. (Herman) Schelling (1888-1978). Hij ontwierp in de wederopbouwperiode ook station Enschede, Hengelo, Zutphen, Leiden (afgebroken) en Arnhem (afgebroken).
Schelling koos voor systeembouw in gewapend beton, door een gebrek aan baksteen, hout en staal in de naoorlogse periode. Dat was niet de enige reden voor zijn keuze. Schelling was door Franse architect Auguste Perret ook overtuigd van de schoonheid van dit materiaal (Schelling, 1950): “Perret was feitelijk de eerste architect die begreep dat het beton een eigen architectonische taal moest spreken. ... De taal zoals ik die langzamerhand ben gaan verstaan door het werk van Perret en van leerling Honegger te bestuderen, gaat uit van een begrip van waarheid. Nergens bedekken: nergens bepleisteren. ... De eenheid van materiaal geeft ... het bouwwerk een grote zuiverheid, een bijzondere rust.”
In deze rondleiding vertellen wij u meer over het werk van Schelling en de geschiedenis van de treinverbindingen die Zutphen zo’n anderhalve eeuw vormt tussen alle windstreken.
U kan zich aanmelden voor deze rondleiding op het Nieuwe Stadhuis. Op zondag brengt een historische stadsbus u van het Nieuwe Stadhuis naar Station Zutphen (ca. 40 zitplaatsen, geen vervoersbewijs nodig).
10.00 uur
17.00 uur
11.00 uur
17.00 uur